21/05/2019

Feiras e eventos

Municipal schools of Telêmaco and Ortigueira receive music workshops

Paraná, May 21, 2019 – In the last week of April, Klabin gathered about 160 people, between teachers and students of municipal educational institutions of Telêmaco Borba and Ortigueira for music workshops of project Villa-Lobos for All (Villa-Lobos para Todos), supported by the company.

The project aims to broaden knowledge of music variations based on rhythms, timbre and height of notes through group dynamics and music workshops. By deepening the study of these elements, teachers will be able to use music in the daily routine of their students without the need for specialization.

The conductor and coordinator of the project, Dani Mattos, said that the workshops help reduce a deficiency in the public education network. “Project Villa-Lobos for All introduces a method where classes need to be dynamic and participatory, working elements that are essential to music”, she added.

The workshops use the method “Practical Guide” of the renowned Brazilian composer Heitor Villa-Lobos and propose moments in which participants sing Brazilian children’s songs, which were arranged by the composer. One of the goals of the project is inclusion and accessibility; accordingly, the workshops were translated into the Brazilian sign language ‘Libras’, and both places were adapted for all participants.

In the opinion of Luciana Messias de Paula, teacher of Escola Professora Maria Emília Steiger, the activities learned serve as a basis for the next classes. “I already have everything in my head to teach them. I found out that in the world of education, music serves for integrating everyone”, she added.

A Klabin é a maior produtora e exportadora de papéis para embalagens do Brasil, líder nos mercados de embalagens de papelão ondulado e sacos industriais e única companhia do país a oferecer ao mercado uma solução em celuloses de fibra curta, fibra longa e fluff. Fundada em 1899, possui 17 unidades industriais no Brasil e uma na Argentina. Somente no Paraná, gera mais de 10 mil empregos (diretos e indiretos), em mais de 25 municípios próximos das operações da companhia, principalmente, na região dos Campos Gerais.

A empresa é pioneira na adoção do manejo florestal em forma de mosaico, que consiste na formação de florestas plantadas entremeadas a matas nativas preservadas, formando corredores ecológicos que auxiliam na manutenção da biodiversidade. A área florestal da companhia no Paraná compreende o total de 342 mil hectares, sendo 142 mil de mata nativa. A Klabin também mantém um Parque Ecológico, na Fazenda Monte Alegre, em Telêmaco Borba, para fins de pesquisa e conservação, atuando no acolhimento e reabilitação de animais silvestres vítimas de acidentes ou maus-tratos, auxiliando o trabalho de órgãos ambientais. Além de contribuir para a preservação da flora e fauna da região, inclusive de espécies ameaçadas de extinção.

Toda a gestão da empresa está orientada para o Desenvolvimento Sustentável. Na região dos Campos Gerais a Klabin desenvolve boa parte dos seus programas socioambientais, com destaque para “Matas Sociais – Planejando Propriedades Sustentáveis”, Matas Legais, Projeto de Resíduos Sólidos, Crescer Lendo, Programa Caiubi, Força Verde Mirim e Protetores Ambientais.

A companhia também aderiu aos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) da ONU, é signatária do Pacto Global e do Pacto Nacional para Erradicação do Trabalho Escravo, e busca fornecedores e parceiros que sigam os mesmos valores de ética, transparência e respeito aos princípios de sustentabilidade.

Juliana Onofri – (11) 4871-1466 – juliana.onofri@inpresspni.com.br
Alcione Cavalcante – (11) 4871-1473 – alcione.cavalcante@inpresspni.com.br